وبگردی

سلبریتی ها این بار هم باختند/ چرا از کف میدان روایت نکردید؟

نقش سلبریتی‌ها در بحران‌های اجتماعی چیست؟ آتش بیار معرکه بودن؟ اظهارنظر در نقش دانای کل یا نظریه دادن در قامت سیاستمدارانی همه چیزدان و نخبگان اجتماعی جامعه؟ آیا، چون زندگی یک سلبریتی بر محور «توجه» است، خود را محق می‌داند تا در بزنگاه‌های مختلف با اظهارنظر‌هایی که نه سنجیده است نه منطقی، همچنان در کانون توجهات عمومی بماند؟ آن هم به هر قیمتی؟!

پایان دادن به بحران اجتماعی به سبک سلبریتی‌ها

در ماجرای اغتشاشات اخیر بسیاری از سلبریتی‌های ایرانی ثابت کردند به دوران افول نزدیک شده‌اند. بدون تعارف یک سؤال بپرسیم؟ در دو ماه گذشته کدام یک از سلبریتی‌ها از ظرفیت اجتماعی خود برای آرام کردن بحران اجتماعی و پایان دادن به خشونتی که دست‌هایی، آشکار از آن حمایت می‌کرد، استفاده کردند؟

در سال‌های گذشته اگر سیلی آمد یا زلزله‌ای و هزاران نفر آواره شدند بسیاری از سلبریتی‌ها با همه نقد‌هایی که به آن‌ها وارد است، از ظرفیت اجتماعی خود برای سر و سامان دادن به بحران اجتماعی استفاده کردند، حتی با وجود برخی اشتباهات در همان نوع کمک‌ها، اما برای پایان دادن به بحران‌های اجتماعی حضور داشتند. خیلی از آن‌ها به میان مردم سیل زده یا زلزله زده رفتند. اما در اتفاقات اخیر بسیاری از سلبریتی‌ها باختند، هم به کشورشان، هم به همان مردمی که از دل توجهات آن‌ها برخواستند و معروف شدند.

آتش بیاران معرکه

بعد از فوت مهسا امینی بلافاصله خیلی از آن‌ها بدون اطمینان از صحت اخباری که رسانه‌های معاند در خصوص دلیل مرگ او منتشر کردند، در یک فضای احساسی و هیجانی آتش بیار معرکه شدند و این آتش بیاری را به بدترین شکل ممکن ادامه دادند.

وقتی اعتراض‌ها شکل اغتشاش به خود گرفت و لیدر‌های آموزش دیده برای خراب کاری به میدان آمدند تعداد قابل توجهی از این سلبریتی‌ها از هنرمند تا ورشکار دست از دمیدن در این آتش برنداشتند.

اما کدام یک از آن‌ها با حضور در صحنه و صحبت با مردم و جوان‌ها آب سردی بر تب تند این جوانان ریختند تا صف معترض و اغتشاش گر از هم جدا شود؟ خیلی از آن‌ها سرد و گرم چشیده روزگار بودند، اما یک دفعه شدند مثل همان نوجوان‌های احساسی و مغلوب جریان‌های رسانه‌ای.

کدام یک از آن‌ها از بلندگوی فضای مجازی برای پایان دادن به خشونتی که هر روز شکل عریان‌تری از آن در خیابان به نمایش گذاشته می‌شد استفاده کردند؟

چرا از کف میدان روایت نکردید؟

موج عظیم رسانه‌ای، آشکارا تمامیت ارضی کشور را نشانه گرفت، اما سلبریتی‌ها چه کردند؟ به جای آنکه از ظرفیت اجتماعی‌شان استفاده کنند و در برابر این سیل ویرانگر بایستند و سدی بزنند، شروع کردند به همراهی با این موج عظیم رسانه‌ای.

بی تعارف آقا و خانم سلبریتی که لم داده روی مبل خانه، استوری‌های کردستان تسلیت و بلوچستان تسیلت تان گوش فضای مجازی را کر کرده بود یک بار شد به عنوان یک سلبریتی و شخصی که هزاران دنبال کننده دارد و هر اظهارنظرش در فضای مجازی تاثیرگزار است، در برابر هر پستتان احساس مسئولیت کنید؟ به تبعاتش فکر کنید و اصلاً بلند شوید بروید به سیستان و بلوچستان، بروید میان مردم کردستان، تا جریانات را از نزدیک با چشم خود ببینید و واقعیت را روایت کنید؟! رفتید؟ نشستید و در روز‌هایی که می‌دیدید ومی شنیدید کار رسیده به مسلح شدن گروه‌های تروریستی تجزیه طلب، با موج رسانه‌های سعودی همراه شدید!

شما باختید هم به خودتان هم به مردم

بسیاری از سلبریتی‌های ما در عمیق‌تر کردن گسل‌های اجتماعی سنگ تمام گذاشتند. زنده زنده سوزاندن پلیس، بریدن گلوی نیرو‌های مدافع امنیت و ده‌ها خشونت عریان دیگر را دیدند و هشتگ نزدند آن وقت با شایعه کشته شدن دانش آموز اردبیلی و خوراکی که رسانه‌های معاند برای پروژه کشته سازی جور کرده بودند گوش فلک را کر کردند. فیلم ذره ذره کشته شدن جوان طلبه در محله اکباتان را دیدند و دم نزدند. جنایت وحشیانه و کشتن سید روح الله عجمیان را دیدند و باز هم سکوت کردند. آن وقت برای یک عکس و یک خبردروغ که به آن الصاق شده بود و برای یک قربانی دیگر پروژه کشته سازی تا چند روز عزای عمومی اعلام می‌کردند. هر چه بگوییم باز هم کم است که آقا یا خانم سلبریتی شما باختید هم به خودتان هم به مردمتان!

مجازات شایعه پراکنی سلبربتی‌ها علیه حکومت در کشور‌های اروپایی

اما از این کلمات بگذریم. کجا و در کدام کشور دیدید که سلبریتی هایش این چنین محابا بر علیه نظام حاکم شایعه پراکنی کرده و مردم را دعوت به خشونت و جنجال خیابانی کنند؟ در کشور‌های غربی که بسیاری از سلبریتی‌های ما آن را قبله آمال و مهد آزادی می‌دانند، شرایط برای چهره‌های معروف به همین راحتی نیست. اینطور نیست که یک سلبریتی در فضای مجازی هر چه دل تنگش می‌خواهد بگوید و آتش خشونت را بیشتر کند و کسی کاری به کارش نداشته باشد.

«آرنولد آگوست»؛ کارشناس و تحلیلگر آمریکایی در مورد نوع مواجهه کشور‌های غربی با سلبریتی‌ها و چهر‌های شاخص کشورشان می‌گوید: «دولت‌های غربی هیچ وقت سرمایه‌های اجتماعی و بودجه‌های فرهنگی خودشان را برای اشتباهات و خطا‌های سلبریتی‌ها هزینه نمی‌کنند. در بسیاری از کشور‌های غربی، در ازای هر خطای سلبریتی‌ها چندین برابر از آن‌ها جریمه دریافت می‌کنند تا در آینده شاهد این خطا‌ها نباشند و یا آن را به حداقل برساند. ده‌ها مثال وجود دارد که در آن سلبریتی‌ها به دلیل ارتکاب به خطایی که از نظر اجتماعی ناهنجاری محسوب می‌شود جریمه یا راهی زندان شده‌اند» آن طور که «آرنولد آگوست» می‌گوید تقریباً در تمام کشور‌های اروپایی، سلبریتی‌ها باید با نظام ارزشی آن کشور‌ها هماهنگ باشند و کوچک‌ترین رفتاری که ضد ارزش و یا ضد فرهنگ آن جامعه تلقی شود با برخورد قانون رو به رو خواهد شد. حالا این وضعیت را با کشور خودمان و سلبریتی هایش مقایسه کنید.

منبع: مشرق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا