وبگردی

کلید رفع مشکلات خانوادگی حدیث‌کسا است

فاطمیه از راه رسیده و تاریخ یادآور روز‌هایی است که بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علی‌ها با آن سن کم‌شان پا در بستر بیماری گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند. یادآور روز‌هایی که حسنین و حضرت زینب علیهم‌السلام غریبانه بر پیکر مادر اشک می‌ریختند. شهر را شمیم فاطمی فراگرفته است. کوچه‌ها را سیاه‌پوش کرده‌ایم، اما حیف است از خانه‌های‌مان غافل باشیم. قرار نیست این ایام بگذرد و خصلت نیکی برما نیفزاید که اگر چنین باشد فقط عمر باخته‌ایم. حالا که فاطمیه از راه رسیده فرصت خوبی است تا در کنار سوگواری برای حضرت، توجه ویژه‌ای به حدیث کسا و قراردادن آن در سبک زندگی‌مان داشته باشیم!

نظر رحمت حضرت مهدی «عج» به خانه و خانواده‌تان!

یک جمع خانوادگی و قرائت حدیث‌کسا در خانه و در کنار هم شاید روی عقربه‌های ساعت زمان زیادی از ما نگیرد، اما فضیلتش آنقدر است که بر چرتکه فرشتگان حسابرسی اوقات زیادی را می‌طلبد برای شمارش‌اش! از جمله فضیلت‌هایی که شاید آرزوی هر انسان عابد و محب اهل‌بیتی باشد نظر و عنایت حضرت صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بر خانه و خانواده‌اش است. شاید در عمل رهی صدساله بخواهد و عبادتی مخلصانه، اما حدیث‌کسا میانبری است برای آنکه این ره صدساله یک شبه طی شود. همانطور که حضرت «آیت‌الله بهجت» باور داشتند که امام عصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به مجالس حدیث کسا توجه ویژه‌ای دارند و بسیار توصیه می‌کردند به خواندن حدیث‌کسا.

آیت‌الله بهجت حدیث کسا را در طول عمرشان به طور دائمی می‌خوانند. شب‌ها افراد خانواده را گرد هم می‌آورد و به همراه ایشان حدیث کسا را قرائت می‌کردند و می‌گفتند: «عجائب و غرایبی در حدیث کساست. خدا می‌داند کسی‌که بشمارد که چقدر معجزه در آن است، خیلی کار بزرگی کرده است.». درب دل و خانه‌تان را به روی حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بگشایید. چه سعادتی از این بالاتر که حضرت نگاه لطف و رحمتش را به خانواده و خانه کسی بیاندازد. یک قرار شبانه با اهالی خانه‌تان تنظیم کنید. مخصوصا این شب‌ها که شهادت حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علی‌ها است. ساعتی به وقت خواندن حدیث کسا. حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را هم به مجلس‌تان دعوت کنید. این مجلس خانوادگی‌تان را غنیمتی بشمارید برای تربیت فرزندانی مهدوی! مخصوصا حالا که نظر لطف حضرت را دارید.

صحبت فقط از خواندن یک حدیث و به دست آوردن پاداش اخروی آن نیست حرف از مکتبی است برای یادگیری! مکتبی که کوچک و بزرگ قرار است از اهل کسا معنای خانواده را بیاموزند. احترام به هم، صحبت کردن با یکدیگر را یاد بگیرند مجلس‌های خانوادگی‌تان قرار است خانواده شما را به استادی اهل‌بیت (ع) پروش دهد. همانطور که مرحوم حاج اسماعیل دولابی می‌گوید: «از حدیث کسا صحبت کردن همسر و فرزندان را یاد بگیرید.»

احترامی که همسر و فرزندان برای مادر قائلند، محبت‌شان به هم، نحوه صحبت‌کردن‌شان ومهربانی کلام‌شان و… همه این‌ها آموزه‌هایی است که می‌توان از سطر به سطر حدیث کسا آموخت. برای مثال آنجا که حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و سلم وارد خانه می‌شود و در سلام پیشی می‌گیرد درسی است برای ما که هیچ گاه احساس بزرگی بر هیچ کس نباید کرد.

مرحوم آیت الله فاطمی نیا در یکی از سخنرانی‌هایشان می‌گویند: «علت خیلی از مشکلاتی که ما در خانه هایمان داریم، درگیری‌ها، بداخلاقی‌ها، عصبانیت‌ها، بی‌حوصلگی‌ها، غرغرها، دل شکستن‌ها و … این است که فرشته‌ها درخانه‌ی‌ما نیستند. در خانه‌ما پر نمی‌زنند، ذکر نمی‌گویند! خانه‌ای که در آن پر از فرشته باشد می‌شود خود بهشت. پر از لطف و صفا و شادی و یاد خدا».

استاد فاطمی‌نیا در ادامه صحبت‌هایشان و در پاسخ به اینکه چه کار کنیم فرشته‌ها مهمان خانه‌مان شوند. به عنوان اولین توصیه‌شان می‌گویند: «زیاد حدیث‌کسا را بخوانید»!

واژه به واژه این حدیث در می‌گشاید به روی فرشتگان و خانه‌تان را آکنده از عطر بهشت می‌کند هرچند چشم‌دنیایی‌ما قادر به دیدن این برکات و رحمت‌های الهی نیست. اما به گفته بزرگان به برکت این حدیث خانواده تان رنگ و بوی خوشبختی به خود می‌گیرد و بسیاری از چالش‌هایی که این روز‌ها خانواده‌ها با آن درگیر هستند حل می‌شود!

خواندن حدیث‌کسا در خانه چه فضیلتی دارد؟!

شاید این پرسش پیش بیاید که چرا خواندن حدیث‌کسا را به طور جمعی و در کنار خانواده توصیه می‌کنیم و بسیاری از علما به خواندن آن در کنار خانواده مداومت داشتند؟! خواندن حدیث‌کسا در کنار خانواده چه فضیلت بیشتری را نسبت به قرائت تکی و یا در محفل‌های غیرخانوادگی نصیب ما خواهد کرد؟! گذشته از آنچه درباره رحمت به اهل خانه و خانواده و نزول فرشتگان و برطرف شدن مشکلات خانوادگی گفتیم. حجت‌السلام «سیدروح‌الله حسینی» در پاسخ به این سوال در گفتگو با فارس می‌گوید: «خواندن این دعا در جمع تاکید شده همانطور که در خود این حدیث می‌خوانیم که پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: «اگر این خبر در میان گروهی از دوستان و شیعیان ما ذکر شود» و سپس آثار و برکات این حدیث را برای جمعی از خوانندگان برمی‌شمارد. البته این به این معنا نیست که اگر به صورت تکی خوانده شود فضیلتی ندارد بلکه این جمع بر فضیلت آن اثر دارد. وقتی قرار است این دعا به صورت جمعی خوانده شود چه جمعی بهتر و محبوب‌تر از خانواده در پیشگاه خدا؟!»

حجت‌السلام «سیدروح‌الله حسینی» در ادامه می‌گوید: «در این حدیث آمده که تا زمانی که این جمع از هم جدا نشوند فرشتگان برایشان آمرزش می‌خواهند و رحمت بر آنان نازل می‌شود. جمع خانوادگی نسبت به دیگر جمع‌ها این فضیلت را دارد که کمتر و دیرتر پیش می‌آید از هم جدا شوند و این یعنی رحمت به طور مستدام بر اهالی خانه نازل می‌شود و خانواده چند روزی مشمول رحمت خاص خدا خواهند شد. از طرفی حدیث کسا در خانه و در یک جمع خانوادگی رخ داده است که به نظر می‌رسد همین موضوع تاکیدی است بر توجه به خانواده.»

حدیث کسا و گره گشایی!

از «آیت الله بهاءالدین» نقل است که یکی از دعا‌هایی که برای برآوردن حاجت موثر است خواندن حدیث کِساء است. «آیت الله قاضی طباطبایی» به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می‌کرد و از مشکلات خود برای ایشان می‌گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می‌کردند. زمانی که جمعی از مسئولان مملکتی نزد مرحوم «آیت الله گلپایگانی» رفتند و دربارۀ جنگ تحمیلی با ایشان صحبت کردند، ایشان در جواب فرمودند: «به حدیث کساء متوسل شوید.»

سوگند پیامبر تضمینی بر فضائل حدیث کسا

شاید کامل‌ترین تعریف درباره فضیلت حدیث‌کسا همانی باشد که پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلم در این حدیث می‌فرمایند و قبل از گفتن آن سوگند یاد می‌کنند. «سوگند بدان خدائی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزید که ذکر نشود این خبر (و سرگذشت) ما در انجمن و محفلی از محافل مردم زمین که در آن گروهی از شیعیان و دوستان ما باشند جز آنکه نازل شود بر ایشان رحمت و فرا گیرند ایشان را فرشتگان و برای آن‌ها آمرزش خواهند تا آنگاه که از دور هم پراکنده شوند»

و حضرت دوباره عرض می‌کند: «ای علی سوگند بدانکه مرا بحق به نبوت برانگیخت و به رسالت و نجات دادن (خلق) برگزید ذکر نشود این خبر (و سرگذشت) ما درانجمن ومحفلی از محافل مردم زمین که در آن گروهی از شیعیان و دوستان ما باشند و در میان آن‌ها اندوهناکی باشد جز آنکه خدا اندوهش را برطرف کند و نه غمناکی جز آنکه خدا غمش را بگشاید و نه حاجتخواهی باشد جز آنکه خدا حاجتش را برآورد».

از همین شب‌ها شروع کنید!

از همین شب‌ها شروع کنید و هر شب ساعتی را به خواندن حدیث کسا در کنار خانواده اختصاص دهید. اگر همه اعضای خانواده همراهی نکردن مشکلی ندارد شما و چندتن از اعضای خانواده شروع کنید به مرور این نور پای همه را به این محفل باز می‌کند. پس از ایام فاطمیه خواندن این حدیث را قطع نکنید به توصیه علما بر آن مداومت داشته باشید و خودتان را از برکات آن محروم نکنید. شاید لازم باشد قبل از مطرح کردن پیشنهاد مراسم حدیث کسا خانوادگی از برکات بی‌انت‌ها و نظر لطف خدا و اهل بیت بگویید تا اهالی خانه را به این امر مشتاق‌تر کنید.

اگر فرزند کوچک دارید شب‌های اول مجالس‌تان را به خواندن معنی فارسی این حدیث بگذرانید. نگران بچه‌ها نباشید بچه‌ها همیشه از فعالیت‌های جمعی استقبال می‌کنند. مخصوصا اینکه بخشی از این مسئولیت هم به عهده‌شان باشد. بعد از مجلس‌تان میان وعده ساده و دلچسبی را برای اهالی خانه در نظر بگیرید و هر بار مسئولیت آماده کردن آن را به یکی از اعضای خانواده بسپارید. بعد از اینکه مدتی موفق شدید به این دعا مداومت کنید برای اعضای خانواده‌تان هدیه‌های کوچکی را تهیه کنید. یا به هم یک تفریح خانوادگی را هدیه بدهید. مثلا بعد از چهل روز یا بیشتر.

بگذارید این چند دقیقه قرائت حدیث کسا در جمع خانوادگی‌تان بخشی از سبک زندگی و پای ثابت شب‌هایتان باشد. بگذارید نور این حدیث دل اهل خانه را به مهر اهل بیت (ع) و مهرهم دیگر روشن کند و بستری برای تربیت فرزندان‌تان باشد. خانه‌تان روشن به نور اهل‌بیت (ع)!

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا