وبگردی

کشف اشکال مرموز در مریخ توسط ناسا

آیا سیاره سرخ تابه‌حال میزبان حیات میکروبی بوده است؟ آیا در زیر کلاهک یخی قطبی آن دریاچه‌های پنهان وجود دارد؟ این سیاره همچنین دارای اسرار کوچک و جذاب زیادی است؛ مانند تصویری که اکنون از دهانه منطقه Arabia Terra در قسمت شمالی مریخ به نمایش گذاشته شده و اشکال عجیب‌وغریبی در آن دیده می‌شود.

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا با استفاده از دوربین HiRise خود، تصاویری از زاویه بالا از دهانه منطقه Arabia Terra گرفته است. «پل گیسلر»، عضو تیم HiRise درباره رسوبات مرموز این دهانه می‌نویسد که دهانه‌های مورد بحث «حاوی رسوبات عجیب با اشکال و بخش‌های مرموزی هستند.»

اشکال مرموز دهانه مریخ

گیسلر در ادامه توضیح می‌دهد که این رسوبات دارای لایه‌های افقی هستند که می‌توانند لایه‌ها یا Terrace باشند. آن‌ها همچنین دارای برجستگی‌های روشنی هستند که از مرکز خود به بیرون منشعب شده‌اند. رسوبات عجیب‌وغریب فقط در سمت جنوبی دهانه‌هایی با قطر بیش از ۶۰۰ متر وجود دارند و در دهانه‌های کوچک‌تر دیده نمی‌شوند.

دهانه مریخ

اشکال متمایز این دهانه‌ها کمی گیج‌کننده هستند، اما یک توضیح احتمالی در ارتباط با تصعید مواد یخی در مریخ وجود دارد (تصعید فرایند تبدیل مستقیم یک ماده جامد به گاز است). گیسلر در این رابطه می‌نویسد:

«لایه‌ها ممکن است دوره‌های مختلف تصعید را نشان دهند. شاید دهانه‌های بزرگ‌تر به سطح آب بین ۴۵ تا ۶۰ متر زیر سطح نفوذ کرده و پس از شکل‌گیری غرق شده‌اند.»

در چند وقت گذشته، تصاویر جالبی از سیاره سرخ منتشر شده که از جمله آن‌ها می‌توان به چهره‌ای درحال فریادزدن روی سطح سیاره، صخره‌ای با شباهت باورنکردنی به یک اردک و منطقه‌ای دلهره‌آور اشاره کرد.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا