وبگردی

ستاره‌هایی که دربی را از دست دادند

با فرا رسیدن روز‌های پایانی بیست‌ودومین دوره جام‌جهانی برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌های باشگاهی رنگ و بوی بسیار جدی‌تر گرفته، چون هر بار حرکت عقربه‌های ساعت معنایش نزدیک شدن به آغاز رقابت باشگاهی است.

مسابقات لیگ‌های معتبری همچون لیگ جزیره، لوشامپیونه و لالیگا به مرور زمان از میانه هفته آینده آغاز خواهد شد، اما با تصمیم مسئولان برگزاری لیگ خلیج فارس، فوتبال‌دوستان باید تنها یک روز بعد از تماشای نبرد آرژانتین- فرانسه در فینال جام‌جهانی به نظاره ۶ دیدار از بیست‌ودومین لیگ برتر فوتبال ایران بنشینند که بدون شک این پیکار‌ها پیش‌درآمد تقابل بسیار حساس استقلال و پرسپولیس در هفته دوازدهم است. شاگردان ساپینتو و یحیی گل‌محمدی درحالی باید به تقابل هم بروند که برای به زانو در آوردن یکدیگر تمام اسلحه‌ها و ابزار‌های ممکن در دسترس‌شان نیست.

طبق شواهد صدرنشین قرمزپوش در تمام روز‌های تعطیلات میان آغاز جام‌جهانی تا برگزاری دیدار تدارکاتی روبه‌روی سپاهان با آرایش مبتنی‌بر حضور یورگن لوکادیا و شیخ دیاباته برنامه‌های آماده‌سازی را پیش برد تا مصدومیت دوباره مهاجم اهل مالی ضربه اساسی به برنامه سرخپوشان پایتخت بزند. در سوی مقابل استقلال مدل پرتغالی در تمرینات اخیر با فقدان حضور ابوالفضل جلالی مواجه شده تا قرار گرفتن او در لیست بازیکنان حاضر در شهرآورد پیش‌رو محتمل به نظر نرسد.

معضل اشاره‌شده حداقل در ۲۰ دربی اخیر بار‌ها باعث شده نفرات نخست کادرفنی با تیمی نصفه‌ونیمه گام در بزرگ‌ترین و حساس‌ترین نبرد داخلی فوتبال ایران بگذارند تا نتیجه مطلوب برای آن‌ها میسر نشود. همچنین گاهی سرمربیان توانستند بر شرایط پیچیده پیش‌آمده فائق آیند تا بتوان این موضوع را یک متر و معیار برای سنجش عیار سرمربیان دانست.

جای خالی مهره‌های قرمز‌ها احساس نشد
براساس قرعه‌کشی نخستین شهرآورد سرخابی‌های پایتخت در لیگ چهاردهم در هفته پانزدهم برگزار شد تا شاگردان امیر قلعه‌نویی بتوانند با وجود غیبت جاسم کرار و محمد قاضی که به دلیل ۳ اخطاره بودن مصدومیت آبی‌های تهرانی را همراهی نمی‌کردند با گل سجاد شهباززاده از حریف‌شان پیش بیفتند، اما در نیمه‌دوم استراتژی‌های حمید درخشان باعث فرو ریختن دروازه محسن فروزان توسط محمد نوری و امید عالیشاه شد تا غیبت مصدومینی همچون رضا نوروزی و پیام صادقیان در اردوی سرخپوشان احساس نشود.

استقلالی‌ها در دیدار برگشت سرشار از بازیکنان آماده‌ای بودند که توانایی گره‌گشایی از کار آبی‌ها را نداشتند، اما در سوی مقابل سرخپوشان به دلیل محرومیت ۶ ماهه محمدرضا خانزاده، مصدومیت مهرداد کفشگری که منجر به غیبت وی شد و مصدومیت‌هایی که از کیفیت احمد نوراللهی، مایکل اومانیا و محسن بنگر کاسته بود از نظر شادابی با انتظارات هوادارانش فاصله زیادی داشت، اما در لحظه دمیده شدن سوت پایان بازی توسط تورج حق‌وردی، شاگردان ایوانکوویچ به پشتوانه نقشه‌های فنی پروفسور کروات و موقعیت‌سوزی بازیکنانی مثل امید ابراهیمی موفق شدند به پیروزی و سی‌وششمین امتیاز فصل‌شان دست یابند.

آغاز داستان‌های غیبت هافبک دفاعی سرخپوشان
تنها غایب شهرآورد دور رفت استقلال و پرسپولیس در لیگ پانزدهم کسی نبود به جز مایکل اومانیا که در نبرد ۲۷ فروردین ۹۵ نیز از روی نیمکت به نظاره عملکرد تیم تحت هدایت برانکو ایوانکوویچ نشست. تقابل این ۲ تیم در دور برگشت با غایب‌های بزرگی همراه بود؛ روزبه چشمی به دلیل پارگی رباط صلیبی نتوانست شاگردان پرویز مظلومی را همراهی کند و کمال کامیابی‌نیا به خاطر دریافت کارت زرد روبه‌روی ملوان و ۳ کارته شدن موفق به حضور در این نبرد نشد. البته غیبت بازیکنانی جنگنده‌ای مثل کامیابی‌نیا و چشمی باعث هجومی‌تر شدن پیکار اشاره‌شده و حک شدن نتیجه ۴ بر ۲ روی اسکوربورد ورزشگاه آزادی شد.

همچنین در دیدار هفته ششم استقلال و پرسپولیس در لیگ شانزدهم، وحید امیری به دلیل مصدومیت در اردوی تیم ملی به بزرگ‌ترین غایب تقابل شاگردان ایوانکوویچ و منصوریان تبدیل شد. دیدار برگشت سرخابی‌های پایتخت در فصل فوتبالی ۱۳۹۶-۱۳۹۵ نیز با غیبت ۳ بازیکن بزرگ همراه شد؛ فارغ از مصدومیت وریا غفوری و هرایر مگویان عدم همراهی کامیابی‌نیا به دلیل دریافت کارت زرد روبه‌روی تراکتور به پرسپولیسی‌ها در شهرآورد آسیبی جدی زد. سرمربی کروات به خاطر اعزام احمد نوراللهی به سربازی و دور بودن محسن ربیع‌خواه و شهاب کرمی از شرایط آرمانی ناچار به استفاده از حسین ماهینی در پست هافبک دفاعی و فرشاد احمدزاده در دفاع چپ شد تا مهره‌هایی مثل فرشید اسماعیلی، علی قربانی و کاوه رضایی از تغییرات و عدم هماهنگی سرخپوشان بیشترین سود ممکن را ببرند و زمینه غلبه ۳ بر ۲ آبی‌پوشان را بر صدرنشین آن روز‌های فوتبال ایران فراهم کنند.

۵ غایبی که مانع پیروزی نشد
شهرآورد هشتادوششم نیز همچون دیدار‌های گذشته غایب‌هایی بزرگ داشت. مهدی طارمی به دلیل ماجرای پرونده ریزه اسپور روز‌های محرومیت ۴ ماهه‌اش را می‌گذراند. فرشاد احمدزاده به دلیل مصدومیت ناحیه زیر شکم مشغول سپری کردن دوران نقاهت بود. پژمان منتظری به دلیل آسیب از ناحیه شانه نتوانست شاگردان وینفرد شفر را همراهی کند و افرادی همچون یعقوب کریمی، مجتبی جباری و امید نورافکن به دلایل انضباطی و آسیب‌دیدگی در تقابل مربیان کروات و آلمانی حاضر نبودند تا آبی‌پوشان پایتخت نتوانند به پشتوانه عملکرد قابل‌قبول‌شان از شکست یک بر صفر روبه‌روی حریف سنتی‌شان بگریزند.

آبی‌پوشان متحول‌شده که در نیم‌فصل دوم بازیکنی مثل مامه تیام را به اردویشان اضافه کرده بودند با ۵ غایب سرشناس گام در دیدار هفته بیست‌وپنجم دوره هفدهم لیگ برتر گذاشتند. حسین حسینی به دلیل دریافت کارت زرد روبه‌روی فولاد خوزستان راهی به جز تقدیم جایگاهش به مهدی رحمتی نداشت؛ از آسیب‌دیدگی دردناک لئوناردو پادوانی از ناحیه نخاع تنها ۵ روز گذشته بود و مهدی قایدی، بهنام برزای و پژمان منتظری دیگر مصدوم‌های آبی‌های پایتخت بودند. البته این تعداد مصدوم نتوانست سد راهی برابر قدرت و صلابت استقلالی‌ها باشد تا این تیم با گل وریا غفوری به حریف سنتی‌اش غلبه کند.

دربی تحت‌الشعاع لیگ قهرمانان
بعد از عدم حضور آبی‌پوشان پایتخت در دیدار سوپرجام روبه‌روی پرسپولیس، ۲ باشگاه تهرانی براساس قرعه ناچار شدند ۷۴ روز بعد از آن دیدار پرحاشیه به دیدار یکدیگر بروند. استقلال در ابتدای فصل بازیکنان تاثیرگذاری همچون مامه تیام، سرور جباروف، مجید حسینی، امید ابراهیمی و امید نورافکن را از دست داد تا غیبت بازیکنانی همچون داریوش شجاعیان، مارکوس نیومایر، میثم تیموری، مرتضی آقاخان و محسن کریمی به دلیل مصدومیت برای این تیم تهدید پنداشته شود، اما شاگردان شفر بسیار خوش‌شانس بودند که قرمز‌های پایتخت به دلیل در اولویت بیشتر بودن دیدار‌های لیگ قهرمانان آسیا از عطش بسیار زیادی برای پیروزی برخوردار نبودند تا بعد از دمیده شدن سوت پایان بازی توسط علیرضا فغانی نتیجه بدون گل روبه‌روی اسکوربورد حک شود.

ضعف امکانات؛ بزرگ‌ترین دشمن آرزو‌های پیرمرد ژرمن
سرخپوشان پایتخت بعد از اتمام دوران محرومیت نقل و انتقالاتیشان بازیکنانی همچون مهدی ترابی، مهدی شیری، سروش رفیعی، ماریو بودیمیر و محمد نادری را جذب کردند تا غیبت مصدومانی همچون شایان مصلح، حسین ماهینی و محمد انصاری تاثیر زیادی روی عملکرد تیم تحت هدایت ایوانکوییچ نداشته باشد، اما در سوی مقابل برگزاری تمرینات استقلال روی چمن مصنوعی به سلامتی محمد دانشگر و وریا غفوری آسیب زد تا عدم حضور این بازیکنان و الهیار صیادمنش و طارق همام باعث کاهش ابزار‌های فنی شفر شود. البته موضوع اشاره‌شده تحت‌الشعاع پنالتی ازدست‌رفته فرشید اسماعیلی قرار گرفت و کمتر در رسانه‌ها به آن پرداخته شد.

محروم‌هایی برای فرو رفتن به خواب ۹۰ دقیقه‌ای
با حضور گابریل کالدرون و آندره استراماچونی روی نیمکت سرخابی‌های پایتخت فوتبال‌دوستان توقع داشتند در هفته چهارم دوره نوزدهم لیگ برتر به نظاره تقابلی چشم‌نواز بنشینند، اما سپرده شدن کتف کامیابی‌نیا به تیغ جراحی، محروم شدن فرشید اسماعیلی از حضور در شهرآورد به دلیل دریافت کارت قرمز برابر نفت مسجدسلیمان، مصدومیت دیاباته و فرشید باقری، محرومیت انضباطی محمد بلبلی و عدم آشنایی کامل کالدرون و استراماچونی از اتمسفر فوتبال ایران و ابزار‌های تحت اختیارشان باعث رقم خوردن اتفاقاتی کسالت‌بار در مستطیل سبز ورزشگاه آزادی شد.

انگیزه‌های سرمربی جوان فراتر از تمام معضلات
با جدایی آندره‌آ استراماچونی هدایت تیم ۲ ستاره فوتبال ایران به اسطوره این باشگاه فرهاد مجیدی سپرده شد تا در همان دربی نخستش به فوتبال‌دوستان اثبات کند انگیزه‌های دوران بازی‌اش روبه‌روی پرسپولیس را در روز‌های مربیگری نیز به همراه خود دارد. تیم تحت هدایت وی در نودودومین دربی تهران با فقدان حضور مصدومانی همچون شیخ دیاباته، سیاوش یزدانی، عارف غلامی و فرشید اسماعیلی مواجه شد، اما عملکرد شایسته بازیکنانی مثل شاهین طاهرخانی و ارسلان مطهری باعث رسیدن آبی‌ها به یک قدمی پیروزی و در پایان ثبت تساوی ۲ بر ۲ در کارنامه مربیگری گل‌محمدی و مجیدی شد.

سرخابی‌های پایتخت در فصل فوتبالی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ بار دیگر در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی به پیکار یکدیگر رفتند که دوباره در این نبرد آبی‌ها نتوانستند به دلیل غیبت سیاوش یزدانی و روزبه چشمی با تمام ابزار‌های ممکن برابر حریف سنتی عرض اندام کنند، اما براساس ظواهر انگیزه‌های شاگردان مجیدی بر ابزار‌های موجود تیم محبوب آبی پایتخت چربید تا استقلال به پشتوانه گل شدن ضربات پنالتی شیخ دیاباته، وریا غفوری، هروویه میلیچ و ارسلان مطهری و ازدست‌رفتن پنالتی احمد نوراللهی و کریستین اوساگونا حریف تراکتور در فینال سی‌وسومین دوره جام حذفی شود.

غیبت همان همیشگی
نبرد شاگردان محمود فکری و یحیی گل‌محمدی در دور رفت فصل فوتبالی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ غایب سرشناسی نداشت، اما در دیدار بعدیشان مقابل هم، کادرپزشکی سرخپوشان با تلاش بسیار زیاد توانستند مصدومانی همچون حسین کنعانی‌زادگان، سیامک نعمتی و کمال کامیابی‌نیا را مداوا کنند، اما امید عالیشاه به شهرآورد ۹۵ نرسید. در سوی مقابل آرش رضاوند به دلیل محرومیت و متین کریم‌زاده به علت مصدومیت در افکار مجیدی نگنجیدند و از خارج از مستطیل سبز به تماشای پیروزی یک بر صفر پرسپولیسی‌ها نشستند. البته آبی‌های پایتخت بعد از ۲ ماه موفق شدند در مرحله یک‌چهارم نهایی سی‌وچهارمین دوره جام حذفی در روزی که کمال کامیابی‌نیا به دلیل مصدومیت سرخ‌ها را همراهی نمی‌کرد به پشتوانه پنالتی‌های گل‌شده وریا غفوری، فرشید اسماعیلی، بابک مرادی و ارسلان مطهری انتقام شکست‌شان در هفته بیست‌وسوم دوره بیستم لیگ برتر را از پرسپولیس بگیرند.

عدم حضور کاپیتان‌ها حس شد
شاگردان یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی بعد از شروع نه‌چندان مطمئن در فصل فوتبالی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در هفته هشتم لیگ برتر به یکدیگر رسیدند تا غیبت مصدومانی همچون سیدجلال حسینی، احسان پهلوان، ابوالفضل جلالی و وریا غفوری از کیفیت‌های این نبرد بکاهد. علاوه‌بر مورد ذکرشده در نودوهشتمین تقابل تاریخ ۲ تیم پرافتخار فوتبال ایران عیسی آل‌کثیر به دلیل پارگی رباط صلیبی و سیامک نعمتی به علت عمل جراحی، پرسپولیس را همراهی نکردند تا در این تیم فقط مهره‌های هجومی و عملکرد نه‌چندان چشم‌نواز شرزود تمیروف و مهدی عبدی مشاهده شود.

منبع: فرهیختگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا