وبگردی

چرا بی‌بی‌سی پس از ۱۰ سال به دنبال عدالت می‌گردد؟

 بی‌بی‌سی فارسی در خبری مدعی شده که یک «گزارش تحقیقی» انجام داده و در نتیجه آن دریافته که نیرو‌های ویژه انگلیس، در سال «۲۰۱۲» به یک خانه روستایی در افغانستان یورش بردند و یک پدر و مادر جوان را کشته و کودک خردسال‌شان را هم با تیراندازی مجروح کردند. در ادامه این گزارش و پس از ذکر جزئیاتی از این خانواده که قرار است نشان‌دهنده این باشد که تحقیقات بی‌بی‌سی خیلی کامل است، آمده که «تحقیقات بی‌بی‌سی نشان داده است که فرماندهی این نیرو‌های ویژه این حادثه را هرگز به پلیس نظامی ارجاع نداده و تاکنون هیچ‌گونه بررسی نشده است.»


بیشتربخوانید


چرا بی‌بی‌سی پس از ۱۰ سال یادش افتاده در مورد حمله سربازان انگلیسی به خانه‌ای روستایی در افغانستان تحقیق کند و بنویسد که «وابستگان این خانواده هنوز هم از این رویداد رنج می‌برند و به دنبال عدالت هستند»؟!

مردم افغانستان آن قدر کشتار دیده‌اند که شاید این جنایت با همه بزرگی‌اش، نسبت به آنچه دیده‌اند پیش چشم‌شان کوچک باشد. حتی شاید برایشان مهم هم نباشد که این جنایت انگلیسی به پلیس نظامی ارجاع شده است یا نه. پس چنین خبری چه سودی برای مردم افغانستان دارد؟

نکته همین است که این مدل خبر‌ها و ادا‌های تحقیقی بی‌بی‌سی برای مردم افغانستان نیست، برای خود بی‌بی‌سی و برای ارتش انگلیس است. قرار است مخاطب پس از خواندن این گزارش مثلاً تحقیقی، در ذهنش بگوید چقدر این رسانه‌های انگلیسی و نظامیان انگلیسی دقیق و قانونمدار هستند که چنین مواردی را حتی پس از ۱۰ سال هم مورد بررسی قرار می‌دهند.

اما در واقع امر، حمله ناتو به افغانستان یک تمدن و ملت را نابود کرد، ده‌ها هزار کشته و معلول و میلیون‌ها آواره بر جای گذاشت، این کشور را از مدنیت ۵۰ سال عقب انداخت و ویرانی‌های زیادی به بار آورد و با موجی از مهاجران به همسایگان افغانستان هم آسیب زد. حال این دقت نظر کذایی بر یکی از ده‌ها جنایت ناتو در افغانستان یعنی چه؟!

بی‌بی‌سی می‌خواهد بگوید کوچک‌ترین موارد را بررسی می‌کند و ارتش انگلیس هم همه چیز را طبق قانون به پلیس نظامی ارجاع می‌دهد و وقتی یک مورد را ارجاع نداده، مورد انتقاد قرار می‌گیرد! از سویی، بررسی این جنایت محدود – نسبت به اصل جنایتی که در افغانستان رخ داده است- یعنی که کل خطای انگلیس در آن کشور همین موارد بوده و بس. وگرنه بی‌بی‌سی محض رضای خدا یاد جنایت ده سال پیش انگلیسی‌ها در افغانستان نیفتاده است!

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا