حجت الاسلام تویسرکانی؛ چرا دشمن از تحلیل شکستهای خود برابر انقلاب اسلامی عاجز است؟
حجتالاسلام تویسرکانی نماینده سابق، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به تبیین فضای فتنه و اغتشاشات اخیر پرداخت. تویسرکانی معتقد است فضای اغتشاشات اخیر را اگر از منظر قرآن کریم بنگریم میتوانیم با عمق بیشتری مسائل و حواشی آن را درک کنیم و از ابعاد ماجرا عبرتهای مهمی دریافت کنیم.
اگر بخواهیم حوادث اخیر را از منظر قرآن تحلیل کنیم چگونه باید این کار را انجام دهیم؟
تویسرکانی: یکی از ویژگیهای قرآن این است که چیستی، چرایی و حتی چگونگی مواجهه ما با پدیدهها را بیان میکند. من مدتها به این فکر میکردم که چگونه میتوان این حوادث را از منظر قرآن تحلیل و درک کرد. انسان صحنه را که مشاهده میکند میبیند وضعیت عجیبی است. برخی اعمال زشتی را مرتکب میشوند، اما این زشتی را زیبا میبینند. مثلا وحشی گری در کشتن انسانها در همه جای دنیا زشت و قبیح است، اما این جماعت آدم میکشند و شادی میکنند. حتی انسانها را زجرکش میکنند و افتخار میکنند به این رفتارشان. یا حتی دروغ گویی که در همه جای دنیا یک رفتار ناپسند است مورد افتخار این جماعت است. یا توهین کردن، بلاخره شما به هر دین و آیین و مسلکی اعتقاد داشته باشید توهین کردن یک رفتار زشت تلقی میشود؛ شما میبینید این جماعت توهین میکنند و به آن رفتارشان افتخار میکنند. در نمونه دیگر این افراد از ترساندن مردم خوشحالی میکنند و فیلم میگیرند و در رسانهها منتشر میکنند و به این رفتارشان میبالند. شما میبینید حتی برای این افراد وطن فروشی هم باعث فخر است. زمانی که تیم ملی ما از یک تیمی شکست میخورد اینها خوشحال میشوند و شادی میکنند. وطن فروشی در همه جای دنیا یک زشتی به حساب میآید.
فیلمهای برخی از اینها هم در فضای مجازی منتشر شده است که یک فردی بازداشت شده و در بازداشتگاه هم میگوید که اگر من را آزاد کنی، من باز هم آدم میکشم. این پدیده را چگونه میتوان تحلیل کرد؟ واقعا با چنین موضوعی چگونه باید مواجه شویم؟
قرآن در سوره فاطر آیه ۸ میفرماید: أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا یعنی اعمال زشتی افرادی برایشان زیبا جلوه میکند. این اوج انحطاط یک انسان است. ما با چنین پدیدهای باید مبارزه کنیم. خباثت باید همیشه خباثت باقی بماند. فحاشی همیشه باید فحاشی باقی بماند. حتی وقتی یک بچهای دروغ میگوید معمولا برای آن دروغ بچگانهای که گفته است شرمنده میشود. نباید بگذاریم این جابجایی اتفاق بیافتد. این موضوع را باید تحلیل روانشناسی و جامعه شناسی کرد.
شبیه آیه ۸ سوره فاطر، آیات ۱۰۳ و ۱۰۴ سوره کهف را هم داریم. در این آیات خداوند میفرماید آیا میخواهید شما را به زیانکارترین انسانها راهنمایی کنم؟ آنهایی که اعمالشان تباه شده است، آنهایی که گمان میکنند آدمهای خوبی هستند. این مسخ انسانیت است.
جهاد تبیینی که رهبرانقلاب میفرمایند اینجا معنی پیدا میکند. زمانی ما در این جهاد موفق هستیم که بتوانیم زشتی اعمال اینها را به خودشان هم بفهمانیم. این اتفاق با سخنرانی و امثال آن نمیشود. ما باید بتوانیم خائن بودن این جماعت را علنی کنیم.
بنا بر آیات قرآن این جریان چقدر میتواند اثر گذار باشد؟ یعنی جریان ضد دین چقدر میتواند قدرت پیدا کند؟
تویسرکانی: قرآن کریم در همان سوره فاطر میفرماید که این جریان ممکن است مدتی دردسر ایجاد کند یا مشکلاتی درست کند، اما ثمربخش نیست و به جایی نخواهد رسید. این سنت الهی است. اینکه جریان ضد دین همه الزامات موفقیت را دارد، اما موفق نمیشوند از همین ناحیه است. شما ملاحظه کنید دشمن رسانه دارد، چهره دارد، سرمایه و پول دارد و حتی در طرف دیگر ضعفها و اشتباهات خود ما وجود دارد؛ علت این که به نتیجهای نمیرسد ناشی از همین است.
این داستان عدم توفیق دشمنان در برابر انقلاب اسلامی مردم ایران واقعا دشمنان را گیج کرده است. کار به جایی میرسد که اینها به توهم گرفتار میشوند و میگویند متولیان نظام از علوم غریبه استفاده میکنند و ایران را طلسم کرده اند و از این حرف ها.
این تحلیلهای ماورایی ناشی از این است که نمیتوانند عدم توفیق خودشان را عقلی تحلیل کنند و مانند افراد شکست خوردهای که از روی جهل به رمالها و کف بینها مراجعه میکنند دچار تحلیلهای ماورایی میشوند. این جماعتی که آمدند و توییت زدند هم واقعا باورشان شده بود که کار تمام شده است. ولی این اتفاق نمیافتد. سال ۱۴۰۱ شاید صدمین بار است که این ادعاها تکرار میشود.
چنین خشونتهایی در تاریخ انقلاب چقدر سابقه داشته است؟
تویسرکانی: سال ۶۰ من مشغول خدمت در سپاه قم بودم که آمدم به تهران. سپاه خودرویی که برای رفت و آمد ما در نظر گرفته بود از این خودروهای استیشن بود که سه نفر با ژ ۳ داخل خودرو به عنوان تامین حضور داشتند. از سال ۶۰ تا سال ۶۱ حدود ۱۷ هزار نفر را در تهران و سراسر کشور از افراد عادی جامعه ترور کردند. ما سالهای سختی در این انقلاب دیدیم. رادیو هر روز خبر ترور یکی از عالمان و مسوولان کشور را اعلام میکرد. یک روز نخست وزیر یک روز شهید بهشتی، یک روز نماینده امام در فلان نهاد و … ایام جنگ هم بود کشور متلاطم بود و حتی در تامین امور ضروری کشور مشکل داشتیم. خورد و خوراک کوپنی بود. برق روزی ۸ ساعت قطع بود. بنزین نداشتیم. اوضاع عجیبی بود. اما در چنین شرایطی ما رد شدیم و کشور از این بحرانها عبور کرد. دشمن از همه امکاناتش استفاده کرد. آیه ۱۰ سوره فاطر دلیل این داستان است. اینکه رهبرانقلاب چنین قلب آرام و مطمئنی دارند همین است. معیار و ملاک قرآن است نه تحلیل سیاسیون و دیگران.
خداوند خودش را هم فتنه گر هم حیله گر و هم مکار معرفی میکند، اما در برابر چه کسانی؟ در برابر مکاران و حیله گران و فتنه گران. خدا خودش را بالاتر از همه مکاران معرفی میکند. میخواهد بگوید در چنین وضعی ببینیم چه کسی موفق میشود؟
هرکسی که میخواهد کارش پیش برود باید مطابق قانون خدا زندگی کند. اینکه رهبرانقلاب میفرمایند با همه افت و خیزها مهم این است که ما پیش میرویم از این بابت است.
آیا این تحلیل قرآنی که فرمودید در مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم قابل تطابق است؟
تویسرکانی: شهید سلیمانی فرمود در بزرگترین تهدیدها، بزرگترین فرصتها است؛ این جمله منشا قرآنی دارد. ان مع العسر یسری همین است. حدود سال ۶۷ من در حلبچه یک بسیجی ساده بودم. ما به همراه گردان حضرت معصومه (س) وارد مریوان شدیم و وسائل خودمان را در یک محوطهای گذاشتیم و سپس وارد عراق شدیم. هنگامی که روی کوهها بودیم هواپیماهای عراقی آمدند و مانند این بود که یک نفر با بیل از درون این هواپیماها بمب شیمیایی روی سر این مردم بی گناه میریخت. نه پدافندی داشتیم، نه سلاحی که بتواند مقابله کند و نه هیچی.
در والفجر ۱۰ بمباران وسیعی شد. ما با موتور که رفتیم حلبچه مثل یک موزه انسانی شده بود. همه در همان حالتی که بودند مرده بودند. جایی تخریب نشده بود، اما چند هزار نفر یک جا مرده بودند. با همه این ماجراها چه کسی تصور میکرد ایران بتواند مقاومت کند؟ باهوشترین چهرههای نظامی جهان هم چنین تصوری نداشتند. یا ما در خلیج فارس انگلیس و آمریکا را شکست دادیم. دشمن واقعا شکست خورد. اینها همه اثبات همان آیات الهی است.
نشانههای جریان حق در آیات قرآن چیست؟
تویسرکانی: خداوند دستوری که به پیامبر میدهد توجه به مستضعفان و طبقه فرودست جامعه است. ما باید غمخوار این قشر باشیم. باید به فقرا برسیم. محور جریان حق رسیدگی به محرومان است. انقلاب ما از اساس انقلاب محرومان بوده است. به تعبیر امام، انقلاب ما انقلاب پابرهنهها بوده است. البته ما حتما قائل به تفاوت افراد و شایستگیها هستیم، اما قائل به تبعیض نیستیم.
به عنوان آخرین سوال شما اخیرا از سمت نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین تودیع شدید
تویسرکانی: بنده ۱۰ سال و ۴ ماه در مجموعه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان بسیج خدمت کردم. دوران ۳ فرمانده بسیج را هم تجربه کردم. سردار نقدی، سردار غیب پرور و سردار سلیمانی. روز اول که ما رفتیم این مجموعه گفتم ما آمدیم که نوکری کنیم، نیامدیم آقایی کنیم.
چند وقت قبل یک مطلبی از آقا دیدم که ایشان جایی فرمودند زمانی که امام به خودشان گفتند من یک طلبه ام دیگر خجالت میکشم به خودم بگویم طلبه. ما هم در این سمت و این جایگاه تلاش کردیم صدمهای به این عنوان مقدس نمایندگی، ولی فقیه نزنیم و تضعیف نکنیم؛ و انشالله خدا این خدمت را قبول کند.
منبع: فارس