وبگردی

ماجرای ترور عالم سنی توسط کومله؛ ۴۱ سال پیش در بوکان چه خبر بود؟

یکی از برنامه‌ها و سناریو‌هایی که دشمنان نظام در جریان و ادامه اغتشاشات و آشوب‌های چند ماه گذشته در تضعیف امنیت ملی جمهوری اسلامی در دستور کار خود قرار داده‌اند، ترور و به شهادت رساندن علمای اهل سنت نظام که سوابق و مواضع انقلابی و ولایی دارند، است که تازه‌ترین آن به شهادت رساندن مولوی عبدالواحد ریگی؛ امام‌جمعه انقلابی اهل سنت مسجد امام حسین (ع) شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان بود.


بیشتربخوانید


در واقع هدف اصلی دشمنان انقلاب از انجام این ترورها، گذشته از ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه و تهدید عناصر انقلابی و ارزشی، تلاش برای ایجاد اختلافات قومی و مذهبی به ویژه در مناطق سنی نشین کشور است. پروژه‌ای که از ابتدای پیروزی انقلاب همواره توسط گروه‌های معاند همچون سازمان منافقین، حزب کومله و … کلید خورده که در اثر هوشیاری مردم انقلابی ایران و وحدت محکمی که بین شیعیان و اهل سنت کشور وجود داشته، با ناکامی مواجه شده است.

ملا احمد ذوالفقاری

نمونه‌ای از این اقدامات تروریستی و ناجوانمردانه و البته بی‌اثر در دهه ۶۰، توسط حزب ضاله کومله، ترور و شهادت مولوی ملا احمد ذوالفقاری؛ اولین امام‌جمعه اهل سنت شهرستان بوکان کردستان است که جزئیات و بازتاب‌های آن به مناسبت سالروز شهادت ایشان منتشر می‌شود:

۴۱ سال پیش در بوکان

شروع دی‌ماه (۱۳۶۰)، مصادف با اوج تحرکات و درگیری گروه‌های مسلح معارض در غرب کشور و مناطق کردنشین، به شکل ترور، کمین، مین‌گذاری و درگیری مسلحانه بوده است. بر همین اساس، گروه‌های مسلح غیرقانونی در منطقه بوکان، در ساعت ۲۲:۳۰ اول دی‌ماه سال۱۳۶۰، ملا احمد ذوالفقاری، نخستین امام‌جمعه بوکان را که در بستر بیماری بود ترور کرده و به شهادت رساندند.

روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به این جنایت بیان داشت: همسر وی نیز در این حادثه مجروح شده است. این عمل ناجوانمردانه، واکنش‌های تندی را در میان روحانیون منطقه به دنبال داشت. از جمله در بخشی از تلگراف حجت‌الاسلام سیدموسی موسوی نماینده امام خمینی (ره) در کردستان، آمده است:

شهید ذوالفقاری که از مبارزین و مخالفین رژیم منحوس پهلوی بود، از جانب دستگاه طاغوتی آن زمان بار‌ها مورد حبس و تبعید و آزار قرار گرفته بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کمال شجاعت و ایثار، به دفاع از رهبری معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی علیه کفار ضدانقلاب به پا خواست و در ارشاد مردم بوکان و افشاگری علیه ضد انقلابیون، لحظه‌ای از پای ننشست، چنان که از سوی دژخیمان کومله و دموکرات مورد سبعانه‌ترین شکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت و پس از مدتی آوارگی و هجرت، در آزادسازی بوکان از سلطه گروهک‌های وابسته به همراه مدافعین جمهوری اسلامی، شرکت فعال داشته و بعد از آزادسازی شهر بوکان مجدداً با فعالیت‌های گسترده‌ای، در تحکیم مبانی انقلاب، کوشش بسیار کرد.

اعلام انزجار اهل سنت از این اقدام تروریستی

شورای روحانیت اهل تسنن سنندج نیز به همین مناسبت در اطلاعیه‌ای ضمن تبریک شهادت این روحانی متعهد، آورده است: روحانیت کردستان را از جنایات حزب منحله دمکرات و کومله باکی نیست، چون مکتب ما، مکتب قیام و شهادت است.

روحانیون اهل تسنن آذربایجان غربی نیز تلگرام تسلیتی به محضر امام خمینی (ره) مخابره کردند که در آن سرکوبی قاطعانه گروهک‌های ضد دین، خواسته شده بود.

منبع: روزشمار جنگ ایران و عراق، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا