وبگردی

۳ میلیون خانوار انگلیسی بدون غذا و لباس گرم

در حالی که زمان زیادی به تعطیلات سال نوی مسیحی نمانده صد‌ها هزار کارمند و کارگر در کشور‌های مثل انگلیس، آمریکا، استرالیا، فرانسه و… در اعتراض به شرایط بد اقتصادی یا اعتصاب کرده‌اند یا خود را آماده اعتصاب می‌کنند و این در حالی است که درکنار اعتصاب خبر‌های زیادی از ناتوانی میلیون‌ها نفر از سیر کردن شکم خود و فرزندانشان منتشر می‌شود. سرما و قطعی گسترده برق را نیز به این شرایط اضافه کنید!

اعتراض و اعتصاب این روز‌ها به کلید واژه اصلی رسانه‌های غربی به ویژه اروپا تبدیل شده است. صد‌ها هزار کارگر و کارمند در بسیاری از کشور‌های غربی در اعتراض به وضعیت بحرانیِ حاصل از طولانی شدن جنگ اوکراین یا اعتصاب کرده‌اند یا آماده اعتصاب می‌شوند و این در حالی است که زمان زیادی به سال نوی مسیحی باقی نماند است. گزارش معتبرترین رسانه‌های همین کشور‌ها نشان می‌دهد همزمان با اعتصاب‌های سراسری نگرانی‌ها از قطع برق، افزایش گرسنگی و ناتوانی از گرم کردن خانه‌ها در سرمای کشنده زمستان نیز در کشور‌های اروپایی رو به افزایش است و چنین شرایطی در برخی شهر‌ها مثل پاریس و کیف و لندن حاکم شده است.

در انگلیس هزاران کارگر از بخش حمل‌ونقل ریلی گرفته تا آتش‌نشانی و‌پرستاری در حال برنامه‌ریزی «اعتصاب بزرگ» هستند و قرار است این اعتصاب‌ها تا کریسمس ادامه داشته باشد. احتمالاً بیش از ۳۳ هزار آتش‌نشان و کارکنان اتاق کنترل در این اعتصاب مشارکت می‌کنند. گزارش شده که بخش حمل‌ونقل انگلیس هم از یازدهم تا هفدهم دسامبر (۲۰ تا ۲۶ آذر) و بعد از سوم تا هفتم ژانویه (۱۳ تا ۱۷ دی) مختل خواهد شد. رانندگان انگلیس هم هشدار داده‌اند با اعتصاب‌کنندگان بخش راه‌آهن همراهی خواهند کرد. کارگران بخش بزرگ‌راه‌های ملی که جاده‌های انگلیس را زیر نظر دارند گفته‌اند در اعتصاب‌ها شرکت خواهند کرد. همچنین ۱۰ هزار بهیار و امدادگر هم در انگلیس و ولز به پیوستن به اعتصاب‌ها رأی مثبت داده‌اند و احتمالاً ۱۰۰ هزار‌پرستار هم به جمع آن‌ها اضافه خواهند شد. کارکنان واحد مرزی انگلیس در فرودگاه‌های مهم و اصلی این کشور از جمله فرودگاه «هیترو» لندن هم توافق کرده‌اند تا به مدت هشت روز در ماه میلادی جاری (دسامبر) اعتصاب کنند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه خدمات عمومی و تجاری انگلیس اعلام کرده که اعضای این اتحادیه در فرودگاه‌های «گاتویک»، «هیترو»، «منچستر»، «بیرمنگام» و «کاردیف» از تاریخ ۲۳ دسامبر تا ۳۱ دسامبر (دوم تا ۱۰ دی ماه) و در شلوغ‌ترین روز‌های سال برای مسافرت‌های بین‌المللی به مدت هشت روز اعتصاب خواهند کرد. شرکت تحلیل هوانوردی «سیریوم» برآورد کرده که بیش از ۱۰ هزار پرواز که احتمالاً بیش از دو میلیون نفر را حمل می‌کند، در جریان اعتصاب‌های گسترده به فرودگاه‌های نامبرده وارد خواهد شد. اوضاع در این کشور آن‌قدر بیخ پیدا کرده که گفته شده، احتمالا ارتش وارد میدان شود و وزیر کشور نیز به دنبال غیر قانونی اعلام کردن اعتصاب در این کشور است!

نگرانی حاکمان در انگلیس

با گسترده‌تر شدن «بحران اعتصاب» در انگلیس دولت این کشور نیز تعارفات دیپلماتیک را رفته رفته کنار گذاشته و به معترضان چنگ و دندان نشان می‌دهند. «ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده در حال بررسی «قوانین جدید سخت‌تر» است. وی ضمن هشدار به رؤسای اتحادیه‌های مختلف انگلیس گفته: «اگر رهبران اتحادیه‌ها به رفتار غیرمنطقی خود ادامه دهند، وظیفه من این است که برای حفاظت از جان و معیشت مردم بریتانیا اقدام کنم.» ایسنا در این باره به نقل از راشاتودی نوشته، سوناک خطاب به نمایندگان مجلس هشدار داده که موجی از اعتصابات قریب‌الوقوع در بخش‌های مختلف، از جمله مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل عمومی، اختلالات بزرگی ایجاد می‌کند و او آماده است «هر کاری را که لازم است» انجام دهد تا از توقف کار در صنایع حیاتی جلوگیری کند.

سوناک پیش از این هم اعلام کرده بود که نیروی پلیس این کشور، اختیارات ویژه‌ای را برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی دریافت کرده و در برخورد برای پایان‌دادن به «اخلال و رنج» حاصل از این اعتراضات برای خانواده‌های عادی از حمایت کامل او برخوردار است. پارلمان انگلیس هم اعلام کرده هم به دنبال تصویب طرحی برای غیرقانونی کردن اعتصابات در این کشور است.

در انگلیس همچنین در حالی که سرمای شدید سراسر این کشور را فرا گرفته، یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که بیش از ۳ میلیون خانوار کم درآمد انگلیسی قادر به گرم کردن خانه‌های خود نیستند. روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشته آژانس سلامت و امنیت انگلیس با صدور هشدار هوای سرد به قشر آسیب پذیر انگلیس توصیه کرده که خانه‌های خود را حداقل تا دمای ۱۸ درجه سانتیگراد گرم و لباس‌های بیشتری تن کنند و برای محافظت از خود در مقابل کاهش دما، غذای گرم و داغ مصرف کنند. با این حال، طبق تحلیل‌های بنیاد «جوزف رونتری»، حدود ۷۱۰ هزار خانوار انگلیسی قادر به پیروی از دستورالعمل‌های مذکور نیستند، زیرا آن‌ها قدرت خرید لباس گرم، سیستم‌های گرمایشی و غذای گرم را ندارند.

طبق تحقیقات انجام گرفته، یک پنجم از خانوار‌های کم درآمد که حدود دو و نیم میلیون نفر می‌شوند، فاقد سیستم گرمایشی و غذای گرم هستند. بررسی چهار هزار و ۲۵۱ نفر از ۴۰ درصد از قشر کم درآمد انگلیس نشان می‌دهد که حدود ۴.۳ میلیون نفر قبل از فرارسیدن سرما، هزینه‌های خود را برای گرم کردن خانه‌هایشان محدود می‌کنند. به گزارش فارس به نقل از ایندیپندنت، این بررسی نشان می‌دهد که بیش از ۷ میلیون خانوار انگلیسی از ماه ژوئن (خرداد) حداقل یکی از وسایل ضروری فصل سرما را نداشته‌اند.

حمام با کتری!

گزارش شبکه انگلیسی «itv NEWS» نیز از دست و پنجه نرم کردن شهروندان انگلیسی با بحران انرژی حکایت دارد. گزارش این رسانه نشان می‌دهد که در ماه‌آوریل (فروردین) آینده، ۸.۴ میلیون خانواده انگلیسی با بحران انرژی رو‌به‌رو خواهند شد یعنی یک سوم انگلیسی‌ها! این گزارش می‌افزاید شهروندان حتی نحوه حمام کردن خود را تغییر داده و برای کاهش بهای انرژی خود، حمام با کتری را برگزیده‌اند!

فرودگاه‌های بزرگ آمریکا در کُما

در آمریکا هم مثل اروپا موج اعتصاب‌ها شروع شده است. روز پنج شنبه هزاران تن از کارکنان و کارگران ۱۵ فرودگاه بزرگ آمریکا در اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد و شرایط نامناسب کار، اعتصاب کردند و دست از کار کشیدند. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری ان بی‌سی آمریکا، کارکنان ۱۵ فرودگاه بزرگ از جمله دالاس، لس آنجلس، میامی، شهر نیویورک و فونیکس در محل خدمت خود دست از کار کشیده و تحصن کرده‌اند. خدمه نظافت داخلی هواپیماها، خدمه جابه‌جایی بار و لوازم مسافران، نیرو‌های امنیتی و انتظامات فرودگاه‌ها و پرسنل خدماتی سالن‌های فرودگاهی دست از کار کشیده‌اند.

معترضان خواستار ابلاغ و اجرای بخشنامه جدید افزایش حقوق و مزایای خود هستند که از ژوئن (خرداد) گذشته معلق مانده است. در آمریکا همچنین صد‌ها روزنامه‌نگار و کارمند روزنامه نیویورک تایمز نیز روز پنجشنبه دست از کار می‌کشند. این اولین اعتصاب در نوع خود در بیش از ۴۰ سال گذشته در این روزنامه است. به گزارش ایسنا به نوشته نیویورک تایمز، کارمندان اتاق خبر و سایر اعضا می‌گویند که از چانه زنی که از زمان پایان آخرین قرارداد آن‌ها در مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹) به طول انجامیده، خسته شده‌اند. این اتحادیه هفته گذشته اعلام کرده بود که بیش از ۱۱۰۰ کارمند در ساعت ۱۲:۰۱ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی برای ۲۴ ساعت دست از کار می‌کشند، مگر اینکه دو طرف به توافق برسند.

کارکنان اپل در استرالیا اعتصاب می‌کنند

در استرالیا هم ده‌ها تن از کارکنان شرکت اپل پیشاپیش تعطیلات زادروز حضرت مسیح (ع)، برای درخواست بهبود شرایط کاری و دستمزدهایشان، قصد دارند اعتصاب کنند که این امر می‌تواند به فروش این شرکت تولید‌کننده تلفن همراه آیفون و خدمات آن در نیمکره جنوبی، آسیب خواهد رساند. ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته؛ اعتصاب ۲ روزه نزدیک به ۲۰۰ کارمند از مجموع چهار هزار کارمند خرده‌فروشی و خدمات پس از فروش این شرکت در استرالیا در پی اختلال‌ها در عملکرد این غول فناوری آمریکا در چین رخ می‌دهد. اعضای اتحادیه کارکنان خرده‌فروشی و غذا‌های آماده استرالیا خواستار تعیین وظایف ثابت، ساعت کاری تعیین شده، ۲ روز پیاپی تعطیلی آخر هفته و افزایش دستمزد سالانه بر اساس توافق میان کارکنان و کارفرما شده‌اند.

قطع برق در فرانسه

در فرانسه در حالی که دولت به دلیل خطرات کمبود عرضه در زمستان خود را برای طرح خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده آماده می‌کند، عصر پنج شنبه به دلیل خرابی یک ترانسفورماتور قطعی گسترده برق غیر منتظره در سراسر پاریس رخ داده که ۱۲۵ هزار خانور تحت تاثیر آن قرار گرفتند. به گزارش تسنیم به نقل از هفته نامه «اشپیگل»، ۱۲۵۰۰۰ خانوار در منطقه سوم، چهارم و پنجم پایتخت فرانسه به طور موقت بدون برق بودند. دلیل این قطعی خرابی ترانسفورماتور اعلام شده است. در شبکه‌های اجتماعی، ساکنان تصاویری از کل خیابان‌هایی که در تاریکی بودند را به اشتراک گذاشتند. در حالی که فرانسه برای قطع برق احتمالی در زمستان سخت آماده می‌شود، آریل ویل، شهردار مرکزی پاریس به شوخی گفت که انتظار نداشت برق به این سرعت قطع شود.

هشدار آخرالزمانی شهردار کیف

خبر دیگر از جنگ اوکراین این که شهردار کیف پایتخت اوکراین درباره وقوع سناریوی «آخرالزمانی» در این شهر هشدار داد و گفت مردم باید برای تخلیه کیف آماده‌باشند. «ویتالی کلیچکو» در مصاحبه‌ای با رویترز اظهار کرد: شاید تامین گرما، نفت و آب در کیف قطع شود. ممکن است مثل فیلم‌های‌هالیوودی، آخرالزمان شود. «کلیچکو» هشدار داد که اگر تامین برق و گرمای کیف ناممکن شده و اوضاع وخیم شود مردم باید برای تخلیه شهر آماده‌باشند که پایتخت اوکراین پناهگاه‌های گرم کافی برای جای دادن تمام ۳.۶ میلیون نفر جمعیتش را ندارد.

«کلیچکو» که پیش از ورود به سیاست قهرمان بوکس سنگین‌وزن جهان بود، افزود: اگر قطعی برق ادامه پیدا کند و هوا سرد باشد، متاسفانه ممکن است مجبور شویم آب ساختمان‌ها را قطع کنیم. زیرا احتمال دارد یخ‌زدگی ایجاد شده و تمام شبکه انتقال آب دچار ترکیدگی شده و ساختمان‌ها غیرقابل استفاده شوند. او از ساکنان «کیف» خواست تا ذخایر اضطراری غذا و آب داشته باشند و لباس گرم و مدارک خود را برای خروج فوری از شهر آماده کنند.

منبع : فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا