وبگردی

دلیل نشنیدن صدای پرس‌تی‌وی توسط غربی ها چیست؟

جان استپلینگ نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در مورد دیدگاه خود راجع به اقدام اخیر اتحادیه اروپا در وضع تحریم علیه شبکه انگلیسی‌زبان صدا و سیما و حذف شبکه پرس‌تی‌وی از ماهواره یوتل‌ست گفـت: این اقدام اروپا عملاً بخشی از چارچوب کلی سانسور و رویه‌های تبعیض‌آمیزی است که کشورهای غربی در محیط رسانه‌ای اعمال می‌کنند و برای این مسئله به هیچ فرد و یا نهاد بین المللی نیز پاسخگو نیستند.

این تحلیگر عنوان کرد: در این چارچوب، قدرت های غربی به طور خاص این مسئله که باید صداهای مخالف با خود را ولو به قیمت نابودی حق آزادی بیان و مطبوعات ساکت کنند، به امری نهادینه تبدیل کرده اند و انگار کاملاً برای آنها این مسئله، به یک مسئله روتین و ساده تبدیل شده است. مسئله و رویکردی که مخصوصا در مورد کشوری نظیر ایران که چندین دهه است تحت شدیدترین حملات غرب قرار دارد، ابعاد جدّی و خاصی را نیز به خود می‌گیرد.

وی تأکید کرد: از این رو، اساساً اینکه کشورهای غربی علیه رسانه‌های ایرانی دست به اقدام بزنند و سعی کنند صدای آنها را ساکت کنند، امری شگفت‌انگیز و جدید نیست کما اینکه پیش از این نیز بارها و بارها شاهد انجام اقداماتی علیه شبکه پرس‌تی‌وی از سوی کشورهای غربی بوده‌ایم. این کشورها تا حد زیادی از اینکه پرس‌تی‌وی صدایی جایگزین را برای روایت‌ها و گفتمان‌های غربی ارائه می‌کند، هراسان‌اند و آن را تهدیدی عینی برای خود ارزیابی می‌کنند.

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه کشورهای غربی به تولید دروغ در مورد کشورها می‌پردازند و به این نکته بارها اعتراف کرده‌اند، گفت: کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در سال‌های اخیر بارها اعتراف کرده‌اند که طیف‌ها و گروه‌هایی چه در عرصه رسانه‌ای و چه شبکه‌های اجتماعی به آنها وابسته‌اند و به تولید اخبار دروغ در مورد کشورها و مسائل گوناگون در راستای منافع غرب می‌پردازند.

استپلینگ افزود: مسئله‌ای که عملاً به بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی دولت آمریکا نیز تبدیل شده است. در این چارچوب، شبکه پرس‌تی‌وی که به کنار، حتی اگر یک رسانه کوچک و ملی هم بخواهد روایت‌هایی را ارائه کند که به افشاگری از این قبیل اقدامات و سیاست‌های رسانه‌ای کشورهای غربی بپردازند، هدفِ هجمه‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی قرار خواهد گرفت. نمود عینی این مسئله را اکنون در مورد معادله جنگ اوکراین به وضوح شاهدیم.

این تحلیلگر در گفت‌و‌گو با پرس‌تی‌وی بیان کرد: در مورد ایران نیز اکنون می‌بینیم که کشورهای غربی حملات گسترده رسانه‌ای را علیه این کشور آغاز کرده‌اند و به هر نحو ممکن سعی دارند انزوای بین‌المللی را به آن تحمیل و روایت‌ها و گفتمان‌های رسانه‌ای معیوب و غیرواقعی را نیز به آن نسبتاً دهند. در این فضا، غربی‌ها برخلاف ادعاهای دور و دراز خود در مورد مسائلی نظیر حقوق بشر، دموکراسی و آزادی بیان، عملاً در نقطه مقابل تمامی این شعارهای زیبا حرکت کرده‌اند و نوعی سانسور هدفمند را علیه رقبای خود اعمال کرده‌اند. مسئله‌ای که در تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه شبکه پرس‌تی‌وی و حذف آن از ماهواره یوتل‌ست به وضوح قابل مشاهده است.

وی در پایان گفت: متأسفانه اقدامات محدودکننده اخیر علیه شبکه پرس‌تی‌وی نیز همان‌طور که پیشتر هم گفتم به هیچ عنوان غافلگیرکننده نبود و باید آن را کاملاً قابل پیش‌بینی دانست. در واقع این اقدامات بخشی از طرح‌واره کلان و کلی غرب در اجرای سیاست سانسور هدفمند علیه دشمنان و رقبای بین‌المللی آن انجام می‌گیرد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا